Flabo blog

Az illatok akár karcsúbbá és boldogabbá is tehetnek

2020.12.14 11:23
Bolvári József
Az illatok akár karcsúbbá és boldogabbá is tehetnek

Az illatok és az illatok világa –melyet az orrunk közvetít a számunkra- rendkívül hatalmas és változatos. A legtöbb embernek azonban nagyon nehéz leírnia és elmondania, hogy milyen illatokat, szagokat érez. Sokkal könnyebben megjegyezzük a színeket és a hangokat, hiszen a tudattalan gondolkodásunk is előnyben részesíti a képeket és a szavakat. Megpróbálom bemutatni, hogy az egyes eredeti illatok milyen hatással lehetnek ránk, emberekre nézve.

Az illatok és az illatok világa –melyet az orrunk közvetít a számunkra- rendkívül hatalmas és változatos. A legtöbb embernek azonban nagyon nehéz leírnia és elmondania, hogy milyen illatokat, szagokat érez. Sokkal könnyebben megjegyezzük a színeket és a hangokat, hiszen a tudattalan gondolkodásunk is előnyben részesíti a képeket és a szavakat. Megpróbálom bemutatni, hogy az egyes eredeti illatok milyen hatással lehetnek ránk, emberekre nézve.

 

Az orrunk az egyik leginkább alulértékelt érzékszervünk. Ha az érzékeléseket szeretnénk fontosságuk szerinti sorba állítani, a látásunkat a hallás, az érintés és az ízlés követi, míg utolsó helyen szerepel a szaglás. Tehát a legfontosabb érzékszervünknek a szemünket tartjuk, míg az orrunk sereghajtó ebben a felsorolásban. Az utolsó helyre kerülésnek számos oka van, azonban a legfőbb oka, hogy sokan még nincsenek tudatában a szagok hatásaival.

 

A szagló nyálkahártyánk körülbelül 3-5 cm2. Ez a szám csak akkor nyer értelmet, ha összehasonlítjuk más élőlényekével, mondjuk a kutyákéval, akik 75-150 cm2 ilyen területtel rendelkeznek. Ebből látható, hogy nem éppen mi, emberek rendelkezünk a legfejlettebb szaglószervvel. A „legjobb barátaink” sokkal jobb adottságaiknak köszönhetően jobban éreznek minket, mint mi őket. Azonban több olyan terület van, amiben különbözünk tőlük, illetve van olyan terület is, melyben mi vagyunk a jobbak. Ez pedig a gyümölcsök illata. Ugyanis a kutyák nem tudják megkülönböztetni a különböző gyümölcsök illatát egymástól, míg mi emberek ebből a szempontból jó adottságokkal rendelkezünk. Gondoljunk csak bele, hogy milyen különbség van egy lédús barack és egy ropogós alma illata között. Az életünk sokkal szegényebb lenne, ha ezeket a különbözőségeket nem érzékelnénk.

 

Sok esetben a szag és az íz élmény összetartozik. Kicsit viccesen azt is mondhatnánk, hogy az orrunkon keresztül kóstolunk. Az ízek mindegy 90%-a az orrunkon keresztül érkezik hozzánk, és csak a maradék 10% jön a szánkon, a nyelvünkön keresztül. Ezt könnyedén beláthatjuk, ha végiggondoljuk, hogy amikor megfázunk és bedugul az orrunk –ezáltal a szaglásunk is jóval gyengébb lesz- akkor az ízeket sem megfelelően érezzük, egyformának tűnnek az ételek. Ugyanakkor ismerjük azt a kifejezést is, hogy jóllaktam a szagokkal. Ez azért fordulhat elő, mert amikor az illatok eljutnak az „éhségközpontunkba”, azt az érzetet keltik, hogy megettük az ételt, így a tudat elűzi az éhséget. Legalább is egy ideig, mert az emésztőrendszer érzékelői arról számolnak be, hogy nem kaptak táplálékot, így felülírják az információt.

 

Az egyes illatok meglepő hatással lehetnek a testünkre. Azt például kevesen tudják, hogy a vanília illata csökkentheti az éhségérzetet és visszaszoríthatja az édesség iránti vágyat is. Mindez természetesen igaz a vaníliát tartalmazó parfümökre is, azonban vegyük figyelembe, hogy a parfümökben sok-sok illatanyag található, aminek köszönhetően a vanília hatása és érvényesülése jóval visszafogottabb. Hasonló hatása van a borsmentának is annyi különbséggel, hogy serkenti a máj és az epe működését, valamint az anyagcserét is. A virágos jegyeknek karcsúsító hatása van. Az ilyen parfümöt használó hölgyek akár 6 kg-mal kevesebbnek tűnhetnek egy külső személy szemében. Valószínűleg azt sem sokan tudják, hogy az illatanyagok az életkorra is hatással lehetnek. A grapefruit-os parfümöt használó hölgyek átlagosan 6 évvel fiatalabbnak tűnnek a valós koruknál.

Láthatjuk, hogy az illatoknak nagyon sokféle hatásuk lehet. Karcsúbbá varázsolhatnak, boldogabbá, fiatalabbá, vonzóbbá vagy akár elrettentőbbé tehetnek, de csökkenthetik az étvágyat és természetesen gyógyíthatnak is. Ezen jellemzőket az aromaterápia egyre inkább felhasználja. A régi fejlett civilizációk mindezt tudták és használták is, nekünk azonban ezt meg kell tanulnunk. Az aromák különböző módon hatnak. Az orron keresztül hatást fejtenek ki az érzésekre és érzelmekre. A tüdőben belépnek a vérbe, és ezáltal a különböző szervekbe is eljutnak. Illetve természetesen a bőrön keresztül is kifejthetik a hatásukat. Gondoljunk csak az aromás olajokkal történő masszírozásra. A téma iránt érdeklődőknek azt javaslom, hogy keressenek fel egy szakembert. A sok-sok illat hatásának felsorolására sajnos nem rendelkezünk elegendő felülettel, de a példa kedvéért megemlítenénk néhányat. A kerti virágok közül a jázmin csökkenti a félelmet, segít ellazulni és elősegíti a nyugodt alvást. A levendula a stressz hormonok termelését lassítja, ezáltal nyugtató hatása van.

 

Az illatokkal képesek vagyunk befolyásolni az embereket, bizonyos emberi viselkedéseket. A marketing rendszeresen fel is használja, hogy az illatok vásárlásra ösztönözhetnek. Azokban az üzletekben, ahol kellemes illatok uralkodnak, a szolgáltatásokat és a termékeket is jobbnak ítéljük, mint azokban a boltokban, ahol nem befolyásolnak minket illatokkal. Tegyük a szívünkre a kezünk és valljuk be őszintén, ha beegyünk egy élelmiszerboltba, és megérezzük, a frissen sült kenyér vagy pékáru illatát azonnal szeretnénk belőle venni. Az Abercrombie & Fitch üzleteiben rendszeresen permeteztek a levegőbe a Fierce nevű férfi parfümből, hogy a vevők a vásárlás során végig érezzék és keressék azt. A Coca-Cola standjain egy speciális naptej illatát lehetet érezni. Ezáltal hatalmas sikereket értek el azoknál, akik az 1960-as években születtek. Nagyon fontos szervünk az orrunk és nem szabad lebecsülnünk.

 

Forrás: https://www.parfumdreams.de/Blog/2013/01/24/duefte-machen-schlanker-und-gluecklicher

Webáruház készítés